torsdag 24. juni 2010

Fra damplokomotiv til motorvogn


Når Poirot reiser med toget, så reiser han alltid med damplokomotiv. Lokførerne er helt svarte i ansiktet av alt kullet som de hiver inn i fyrkjelen. Dampen står til værs ut fra pipa, og man hører den velkjente tunge lyden idet hjulene begynner å bevege på seg. For Poirot var dette helt selvsagt, for oss derimot, så er det ikke så selvsagt.

Det har skjedd mye også når det kommer til lokomotiver. Damplokomotiv er ikke lenger det de var, mens de tidligere var symbolet for industri og økonomisk vekst, er de nå kun på museer. Krøderbanen er blant sju museumsbaner i Norge som kjører damplokomotiv om sommeren for turister og lokomotivinteresserte. Det nyeste på jernbanefronten er motorvogn. Skjønt nytt og nytt, NSB fikk sin første motorvogn i 1931. Det høres med en gang ut som en bil, men det kan også være en jernbanevogn med motor. Lokomotiver brukes kun til å trekke vogner, mens motorvognene også kan ha passasjerer. Flytoget og togene på Vestfoldbanen er eksempler på motorvogner. T-banetogene i Oslo vil nok også regnes som motorvogner.

I dag kjører NSB elektriske lokomotiver og diesellokomotiver i tillegg til motorvogner. Vi er så heldige at vi skal være passasjerer på både motorvogn og dieseltog! Dovrebanen kjøres med motorvogner, mens når vi drar fra Trondheim, så er det et diesellokomotiv som trekker vognene. En periode fikk Nordlandsbanen dieseldrevne motorvogner som kunne øke farten, men blant annet fordi komfortnivået ble lavere, så kom de gamle diesellokomotivene som trakk vogner tilbake etter noen år. Komfort er helt i Poirots ånd, og vi er selvsagt strålende fornøyde med den beslutningen.

Vi kan spørre oss: Hva ville Poirot ha valgt? Jeg tror Poirot hadde valgt en moderne motorvogn, til tross for at han ofte er litt skeptisk til moderne elektronikk. Vår belgiske venn setter komfort i høysete, og et behagelig, stillegående høyhastighetstog à la Flytoget tror jeg hadde vært perfekt. Det han dog ville savnet er en ordentlig spisevogn med høflig personale og hvite duker.

For ordens skyld. Lokomotiv er selve drivenheten som sørger for trekkraften i et tog, eller som Store Norske Leksikon skriver: "Lokomotiv er rullende kraftaggregat for fremføring av vogntog på skinner." (http://snl.no/lokomotiv)


Bildet fra Krøderbanen er lånt fra http://www.undernorefjell.com/

Bildet av diesletoget er lånt fra http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/NSB_Di._3_655.JPG

Ingen kommentarer: