mandag 14. juni 2010

Stokmarknes

Ettersom det stortsett har til nå vært en og samme person som har skrevet de siste par blogginnleggene så ser jeg mitt snitt til å gjøre noe med dette.
Jeg har den rollen i denne turen som en slags guide, altså ''nordlænningen sjøl'' blandt de reisende, selvom jeg har vært bosatt i Oslo i 3 år nå.
Jeg har nok opplevd de fleste attraksjonene som den del av Nord-norge har å by på, men gleder meg likefult så mye som mine venninner fra de sørlige deler av landet.
Tross alt, det blir en annen vinkling og et annet syn på det hele når man ser det som en tilreisende og ikke som bosatt.
Riktignok skal vi reise den aller lengste ruta med tog som er overhode mulig i Norge og deretter videre fra Bodø med hurtigruta håper vi å få sett hva Nord-norge har å by på av vakker kyst natur og værfenomener (nesten midnattsol når vi er der oppe)
Jeg tenkte med dette innlegget og muligens mine fremtidlige innlegg å skrive om de tingene vi skal oppleve mens vi tilbringer vår tid i Nord-norge.
Dermed tar jeg på meg det oppdrag å fortelle litt om byen vi skal bo i mens vi er på tur, byen jeg tross alt er vokst opp i.
For Stokmarknes er en by, selvom den verken inneholder rundkjøring, lyskryss eller de helt store kjøpesenterene.



Hurtigruta på vei under Hadselbrua inn til Stokmarknes.


Hiver med en link til web kameraet som står på Stokmarknes sykehus:
http://fondevik.no/stsh/
Her ser man stortsett hele sentrum av Stokmarknes og Børøybrua.
(tenkte egentlig å få det til å opp å gå på siden her, får se hva jeg får til etterhvert)

Og så litt tørre fakta:
Stokmarknes en en by som fikk bystatus i år 2000.
Dette egentlig mest fordi de var redd for at den mer eller mindre konkurrerende ''blå by'', Sortland, som ikke ligger så langt unna skulle stikke av med den kjære flyplassen deres.
Stokmarknes har 3 148 innbyggere per 1. januar 2009, og ligger på Hadseløya og inkluderer dessuten den lille naboøya Børøya.
Ettersom byen er hurtigrutas hjemsted og fordi hurtigrutemuseet så å si ligger oppå hurtigrutekaia, fant de det helt naturlig i 1999 å likesågreit dra hele MS ''Finnmarken'' opp på land.
Jeg har enda ikke helt vendt meg til resultatet for å si det sånn...
Richard With er dermed sterkt forbundet med stedet og har sin egen gate og hurtigrute oppkalt etter seg (''hurtigrutenes far'' med andre ord)
Andre kjente personer er faktisk et par av medlemmene i Madrugada, selv om det er deprimerende få som vet det...

Og er det mer å si om byen da...?
Ikke som jeg kommer på, meen mulig jeg tilføyer ting jeg har glemt siden.

Selv om jeg riktignok holder en litt sarkastisk skrivestil, er det faktisk ingenting som er vakrere enn midnattsol på en kveldstur på fjellet eller å se nordlyset flomme over en heftig stjerneklar senhøst, på Stokmarknes.



http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6202393
http://www.tourist-magazine.no/web/midtnord_norge/nordlys.html
http://bransje.visitnordland.no/article.php?id=121
http://no.wikipedia.org/wiki/Stokmarknes

(ja, se, til og med den mest ærverdige nordlænning bruker Wikipedia)

Ingen kommentarer: